چقدر باید درباره مرگ فکر کرد؟
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۸۸۶۱۵
ایسنا/قم استاد عرفان عملی در رابطه با کنترل قوه خیال گفت: اولین راه کاری که امام (ره) مطرح میکند تفکر در مرگ است؛ لذا برای افراد مبتدی موثرترین دارو برای کنترل قوه خیال تفکر در مرگ است ولی نباید در این زمینه افراط گری کرد.
آیت الله محمدصالح کمیلی در پانزدهمین جلسه درس اخلاق که پیرامون شرح و توضیح کتاب شریف آداب الصلاه امام خمینی (ره) برگزار شد، در رابطه با کنترل قوه خیال عنوان کرد: امام (ره) راهکارهای متعددی را برای جلوگیری از پراکندگی قوه خیال بیان میکند و ما برخی از این راهکارها را برای علاقمندان به معارف الهی بیان میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اولین راه کاری که امام (ره) مطرح میکند تفکر در مرگ است؛ لذا برای افراد مبتدی موثرترین دارو برای کنترل قوه خیال تفکر در مرگ است ولی نباید در این زمینه افراط گری کرد بلکه بارها گفتهایم که پیشرفت در سیر و سلوک الهی باید به تدریج و آهسته و پیوسته و زیر نظر استاد آگاه و خبیر به راه باشد.
وی با بیان اینکه تفکر در مرگ خیلی مهم است اما چقدر و تا کجا؟ و چه زمانی و با چه شرایطی؟ باید اینها را در نظر گرفت و متعادل پیش رفت، گفت بهترین راه این است که انسان دارای یک استاد اخلاق و آشنا با معارف الهی باشد؛ زیرا استاد انسان را از افراط و تفریط در امور باز می دارد.
استاد عرفان عملی بیان کرد: امام (ره) در ص ۵۵ کتاب شریف آداب الصلاه میفرماید: بدان که هریک از قوای ظاهری و باطنی نفس قابل تعلیم و تربیت است ولی همه ریاضتهایی که انسان در مسیر تربیت نفس متحمل میشود باید مشروع باشد تا راه برای شیطان و قوی تر شدن نفس اماره هموار نشود.
وی تصریح کرد: راهکار دومی که امام (ره) در این کتاب شریف بیان میفرماید «عشر» است به این معنی که مثلاً وقتی شما به نماز میایستی نمیتوانی همان اول نماز حضور قلب داشته باشی، لذا باید کم کم و به تدریج با طول دادن رکوع و سجود بتوانی توجه خود را فقط به خداوند معطوف کنی، بهویژه در سجده که انسان میتواند خشوع بیشتری داشته باشد و بعضی این کار را کرده و نتیجه گرفتهاند.
وی گفت: راه کار دیگری که امام (ره) مطرح میکنند تقویت حس نیاز و بعد جلوگیری از تعلقات دنیوی است. نباید به محبت دنیا و امورات ظاهری که زوال پذیر است توجه کنیم و در دل داشته باشیم. لذا گفتهاند: «حب الدنیا راس کل خطیئه» این محبت دنیا را انسان باید از دل بیرون کند. البته به معنی این نیست که انسان اصلا دنبال دنیا نباشد بلکه باید از همه مواهب و نعمتهای دنیوی در جهت رشد و تکامل خود استفاده کند و دلبستگی به آن نداشته باشد.
این فقیه عارف با اشاره به اینکه انسان باید در حد کفاف و ضروریات به زندگی خود فکر کند و لوازم آن را برای خود فراهم کند، اضافه کرد: باطن را بگذارید برای خدا و محبت دنیا را وارد باطن خود نکنید.
وی با اشاره به راه کار دیگر امام (ره) در مورد انقطاع کلی از اسباب ظاهری و توجه کلی به مسبب الاسباب گفت: اگر شما بتوانید همیشه به خداوند توجه کنید از امور دنیوی منقطع شده و توجه کامل به پروردگار پیدا می کنید. لذا عرفان عملی در این مسیر به شما کمک میکند. باید دانش و عمل صالح داشته باشید.
این استاد اخلاق راه کار دیگر امام (ره) را برای کنترل قوه خیال، مطالعه احوال بزرگان و نمازگزاران واقعی مانند صحابه پیامبر گرامی اسلام (ص) مانند اباذر، غفاری، سلمان فارسی و ... برشمرد که بسیار تاثیر گذار است.
شایان ذکر است درس اخلاق آیت الله کمیلی خراسانی پیرامون شرح دروس اخلاقی حضرت امام خمینی (ره) روزهای یکشنبه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد سلماسی واقع در شهر مقدس قم، خیابان ارم، کوچه سلماسی برگزار و حضور برای عموم علاقمندان بلامانع است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: نماز استانی فرهنگی و هنری تفکر در مرگ راه کار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۸۸۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) علوم الهی را بسط داد و انسانهای شایستهای را تربیت کرد
به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین علی خورشیدی امام جمعه بیجار در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان ضمن دعوت همگی به رعایت تقوا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، با اشاره به اهمیت درباره تعلیم و تربیت؛ اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه بقره آیه ۱۵۱ میفرماید «كَما أَرسَلنا فيكُم رَسولًا مِنكُم يَتلو عَلَيكُم آياتِنا وَيُزَكّيكُم وَيُعَلِّمُكُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُعَلِّمُكُم ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ» در میان شما رسولی از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما میخواند و شما را از هر نوع آلودگی ظاهری و باطنی پاک و پاکیزه میکند و کتاب و حکمت به شما میآموزد و آنچه را نمیدانستید به شما تعلیم میدهد، لذا یکی از اهداف بعثت انبیا تعلیم و تربیت بندگان بوده است.
وی با بیان اینکه تکامل وجودی انسان جز با علم و عمل حاصل نمیشود، تصریح کرد: پیامبران هم خرد و بینش انسانها را رشد میدهد و هم عمل او را به درستی پرورش داده و متناسب با بینش صحیح و حق پرورش میدهند.
حجت الاسلام خورشیدی عنوان کرد: از آیه ۱۵۱ سوره بقره این گونه استفاده میشود که گام اول در هدایت انبیا نمایاندن آیات و نشانههای الهی به بندگان است تا زمینه تربیت اخلاقی فراهم شود و سپس دستورات دینی و راه فرزانگی و حکمت به آنان آموخته شود.
امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود
امام جمعه بیجار یادآور شد: امام صادق علیه السلام میفرماید: خداوند پیامبران را مژده رسان و بیم دهنده مبعوث نمود تا بندگان پروردگار بشناسند؛ آیه شریفه 151 سوره بقره چند پیام مهم دارد که اولاً رهبری موفق است که از خود مردم در میان مردم و همزبان مردم باشد پیام دوم اینکه تزکیه بر تعلیم مقدم است پیام سوم آموزش دین محور اصلی است و آموزشهای دیگر در مراحل بعدی است پیام چهارم انسان برای شناخت بسیاری از حقایق نیازمند وحی است.
وی شهادت امام صادق علیه السلام را محضر امام زمان ارواحنا فداه و رهبر فرزانه انقلاب و همه محبین و دوستداران حضرت تسلیت عرض گفت و افزود: از شاخصترین ویژگی عصر ولایت و امامت امام صادق علیه السلام تولید علوم الهی بود که بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام تعمداً و غفلتاً از بین رفته بود.
حجت الاسلام خورشیدی بیان داشت: امام صادق علیه السلام علوم الهی را بسط و انسانهای شایستهای را تربیت نمود؛ حضرت در یک حدیث شاخص و مهمی که بیانگرحال و روز الان ماست میفرماید: گرانی قیمتها اخلاق و رفتار مردم را نامطلوب میسازد امانتداری را از بین میبرد و مردم مسلمان را از فشار و سختی به سطوح میآورد؛ این روایت سه جنبه مهم برای حیات اجتماعی را خاطرنشان میسازد اول اخلاق اجتماعی مردم را تغییر میدهد اگر قدرت خرید مردم پایین باشد و پدیده گرانی رفتار اقشار جامعه را عوض میکند دوم گرانیها امانتداری را از بین میبرد در فرهنگ روایی امانت داری معنای وسیعی دارد یکی از مصادیق امانتداری رعایت حقوق اجتماعی است نقطه مقابل امانت خیانت است سومین پیامد خطرناک گرانی در جامعه این است که مردم را از فشار و سختی به سطوح میآورد افکار عمومی تحریک پذیر میشود و اعصاب جامعه به هم میریزد دولتمردان باید به فکر مردم باشند به فکر معیشت مردم باشند.
جنگ ترکیبی دشمن یک رویداد با برنامه بلند مدت است
امام جمعه بیجار با اشاره به جنگ ترکیبی دشمن متذکر شد: مطالب و گفتاری درباره عفاف و حجاب که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک چالش تحمیلی است، دشمن تمام قد برای نجات منافع خود در امت اسلام و بخصوص ایران اسلامی به مقوله حجاب حمله کرده است، فتنه و جنگ ترکیبی یک رخداد اتفاقی نیست، بلکه یک رویداد با برنامه حداقل ۱۰ ساله بود که از دهه ۹۰ شروع کرده و رهبر معظم انقلاب مدتها قبل هشدارهای لازم را داده بودند.
وی اضافه کرد: تمدن منحط غربی دو نوع تهاجم فرهنگی دارد یکی تهاجم فرهنگی خارج از تمدن خودش و دوم تهاجم فرهنگی داخلی غرب به جامعه زنان خودش هم شبیه خون فرهنگی انحطاط برهنگی و آسیبهای اجتماعی خسته شدند موجی از حجابخواهی در غرب به واقعیت تبدیل شده و حجاب را پناهگاه خود میدانند اما دولت فرانسه و غرب و سرمایهداران قانون منع حجاب تصویب کردند و از ورود دختران محجبه به مدارس جلوگیری میکنند مثل همیشه از مردم خانوادهها میخواهند نسبت به این موضوع حساس باشند.
اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است
حجت الاسلام خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: اردیبهشت، ماه نکوداشت علم و فرهنگ است بهترین فرصت و ایام برای احترام معلم و عالم است؛ حضرت علی علیه السلام میفرماید: هرکه دانشمندی را احترام کند خدا را احترام کرده است این موضوع دارای دو محور است اول گرامی داشت اهل علم که پیامبر مکرم اسلام میفرماید هر که به استقبال دانشمندان رود مرا استقبال کرده است؛ دوم برتری جایگاه و موقعیت عالمان است بر عابدان و حکمت برتری در این است که شیطان در میان مردم بدعت میگذارد و دانشمندان به آن پی میبرند اما عابد سرگرم عبادت خود است به بدعت توجهی ندارد.
انتهای پیام/